Jan Bém vylétl s rogalem do osmi kilometrů

 (Andrea Pencová, foto Kamil Večeřa, vyšlo v Polabských listech)

      Milovice, Boží Dar /FOTO/ - Janovi Bémovi se podařilo na milovickém letišti vytvořit světový rekord. Vzlétl se svým rogalem zatím jako jediný na světě do výšky osmi tisíc metrů.

      Milovice, pondělí 9:00. Do prostor bývalého vojenského letiště přijíždí skupina zvědavých pozorovatelů. Členové místního aeroklubu, rodina i tisk, ti všichni přijeli podpořit dvojici nadšenců Bém – Záluská, kteří se celé měsíce připravovali k rekordnímu výstupu.

Počasí je nevlídné, jako by dnes nikomu nepřálo. Nervozita čiší ze všech koutů. Oba aktéři později přiznávají, že tuto noc vůbec nespali. Z nedalekého hangáru zaznívají hlasy a zkušební zvuky motoru. Obléknout výstroj, zkontrolovat vybavení, popřát si s kamarády úspěch, to vše se děje jako ve snách. Je potřeba maximálního soustředění. Statný muž a křehká dívka usedají do stroje. Ještě helmu, rukavice, kyslík ...

O 60 minut později rogalo klouže ke startu. Komisař vydává pokyn a jde se na věc. Mašina nabírá rychlost, stoupá, zakrouží nad letištěm na pozdrav a jako malá tečka mizí za obzorem. Nikdo ani nedýchá. Vždyť jestli se to těm dvěma povede, přepíší světovou historii...

Přinášíme zpověď Honzy Béma bezprostředně po zdárném návratu:

Na začátek se připojuji ke gratulantům. Můžete laickému čtenáři popsat, co se tu právě dělo?

Proběhl pokus o překonání výškového rekordu v ultralightech – dvoumístných tříkolkách řízených těžištěm. Podařilo se vystoupat do více než osmi kilometrů (přesná čísla budou známa později, záznam se právě vyhodnocuje). Dokonce jsme mohli letět ještě výš. Ale přístroje v dané chvíli neukazovaly nic, zřejmě zamrzly. Tak jsme nechtěli riskovat.

 

Osm tisíc je slušná výška. Ale vy už jeden výškový úspěch máte ...

Ano. Před lety jsem pokořil necelých sedm tisíc. Tehdy se mnou letěla má vlastní dcera. Vše je zapsané u mezinárodní organizace FAI. Rekordy napřed posuzuje český Aeroklub, potom se teprve uznávají mezinárodně.

 

Letěl jste na dvoumístném rogalu. Proč?

Kvůli váhovému limitu. Vážím metrák, k tomu připočtěte motor... Do 300 kg bych se nevešel. Olga je pírko, díky ní jsme splnili předepsaných 450 kg.

 

Jakým způsobem rogalista dokáže, že se skutečně nacházel v dané výšce?

Možností je víc. My použili krabičku zvanou kolibřík, jež zaznamenává údaje z celého letu. Čas, rychlost, výšku, polohu... Trochu jsme byli rozpačití, zda tam vše bude, protože, jak už jsem říkal, displeje nahoře neukazovaly nic. Ale situace dopadla dobře, důkaz nakonec máme.

 

Současně jste komunikovali se záznamovou věží, která let audiovizuálně sledovala...

Ano. V tomto směru nám vojáci a řídící letového provozu Aero Vodochody vyšli nesmírně vstříc. Po předchozí domluvě uvolnili prostor a letadla létala jinde.

 

V čem spočívá úloha sportovního letového komisaře?

V celkové kontrole regulernosti letu. Komisař vše dokumentuje a fotí. Konečný záznam odesílá Aeroklubu ČR, který po uznání rekordu postoupí informaci dál. Oficiální zapsání rekordu očekávám tak za 4 měsíce. Výškové rekordy jsou obecně možné tři: Rychlost stoupání do tří kilometrů, rychlost stoupání do šesti kilometrů a rychlost absolutní. První dva již mám, a budou se těžko překonávat. Pro uznání je potřeba překonat stávající výkon o tři procenta. Takže mých osm kilometrů trumfnout minimálně o 240 m.

 

Podle čeho vybíráte partnerku do rogala?

Děvče se v první řadě nesmí bát. A mělo by vážit co nejméně. Například Olga není žádný zajíc, lítá v reprezentaci. Začínala před třemi lety na tříkolce jako navigátorka. Co bych na ni prozradil? Je moc milá a tančí salsu.

 

Jak probíhala příprava?

Rekord nepředstavuje ani tak otázku pilotáže, jako přežití. Vždyť teplota nahoře dosahuje mínus čtyřiceti stupňů a zoufale schází kyslík. Jako tenkrát v Himalájích! Je to hlavně mechanická záležitost. Neriskovat, všechny systémy zdvojit. To se běžně v letadlech dělá pro případ, kdyby jedna věc selhala, aby ji zastoupila druhá. Takže jsme například měli dva kyslíky. Bylo potřeba vše smontovat a vyzkoušet. Člověk se hodně naučil o turbech, stlačování vzduchu, jak udělat motor do řídkého vzduchu ...

 

A co fyzička? Vidím, že kouříte a jíte všechno ... Žádná omezení? Máte doma alespoň stan, kde se dusíte?

Ale kdepak. Díky potápění umím správně dýchat. A všechny, co se mnou lítají, jsem tomu naučil. Vypadá to jednoduše, ale není – je nutné umět dýchat nosem (šetříme kyslík). V pěti a půl kilometrech přecházíme na kyslíkový přístroj. Používáme také kyslíkoměry prozrazující množství kyslíku v krvi.

 

Měli jste na nohou krásné „lunární“ boty!

Ano. Pořízené kdysi ve Státech kvůli Himalájím. Slouží dodnes.

 

Byl jste ve škole dobrý ve fyzice?

Ve škole jsem nebyl dobrý v ničem, já jsem tam moc nechodil. Vše jsem se naučil později. (smích)

 

Na co myslíte nahoře?

Na nic. Koukám na přístroje. A užívám si pohled dolů. Jsem svobodný člověk.


Kdyby se rekord nepodařil, pokusil byste se o něj znovu?
Rozhodně. Věděl jsem, že je proveditelný. Ale vždy se něco může zvrtnout, pokazit. I přes sebelepší přípravu.

 

Kolik tentokrát padlo benzínu? A kde ho vůbec čerpáte?

Kolem 28 litrů. Chodíme s kanystrem k obyčejné pumpě.

 

Považujete rogalo za nebezpečné?

Ani ne. Paradoxně, oproti letadlu je mnohem jednodušší. Obsahuje jednu pohyblivou součástku, onen kloub nahoře. Pakliže člověk dodržuje základní pravidla, není důvod k obavám.

 

Nějaké další cíle na obzoru?

Hodlám zmíněné tři rekordy zmáknout v aerodynamických érech. Opět ale vznikne problém s váhou, protože všechna letadla jsou na hranici a já bohužel nepatřím k nejlehčím. Musím sehnat opravdu štíhlé děvče, ideálně kolem čtyřiceti kil.

 

Máte životní krédo nebo heslo, kterým si pomáháte v krizové situaci?

Když je nejhůř, neříkám si nic. Ale obecně chci letět tam, kde ještě nikdo nebyl.

Zkřehlí rekordmani ještě párkrát ochotně zapózují pro fotografy. Kdosi přináší skleničky s přípitkem. Je potřeba osvobodit zmrzlé prsty z rukavic a rozepnout nepohodlné uniformy. Uklidit přístroje, zprovoznit počítač. Komisař již dávno převzal zapečetěného kolibříka.

Soustředěním vybičované nervy teprve teď dostávají prostor. Podařilo se! Dokázali to! Hangár naplňují lidské hlasy a dojmy. Vyprávění nebere konce. Ještě dlouho se bude povídat a slavit.

Jen rogalo se žlutým křídlem skromně odpočívá v rohu. Jako tisícročná včela, jako myšlenka, která nemůže zaniknout.

 

 

kontakt kurzy kde létáme výcviková letadla fotogalerie předpověď počasí ke stažení odkazy